Satellittbredbånd FAQs

Hvordan kan jeg oppgradere abonnementet mitt?
Du kan bytte abonnement ved å ta kontakt med vår Kundeservice på telefon. Oppgradering er gratis, mens nedgradering har en engangskost tilsvarende èn månedsavgift på ditt nåværende abonnement.

Hvordan kan jeg si opp avtalen?
Ta kontakt med vår kundeservice. Dersom du er ny kunde, husk at du har 14 dagers ubetinget angrerett.

Hva skjer hvis jeg bruker opp min prioriterte datamengde før slutten av månedsperioden?
Etter at du har brukt opp din prioriterte datamengde kan det hende at du opplever redusert hastighet på forbindelsen. Dersom du bruker mer enn 5 ganger din prioriterte datamengde kan vi redusere hastigheten din for å prioritere kunder som ikke har brukt opp sin prioriterte datamengde. Etter at månedsperioden er over, nullstilles hastigheten igjen.

Hvordan vet jeg om jeg trenger et bedriftsabonnement?
Enkelte tjenester og bruksområder krever et bedriftsabonnement. For eksempel bruk av overvåkingstjenester, VPN-tjenester, fast IP-adresse og en del andre servertjenester.

Hvor raskt er satellittbredbånd?
Vi tilbyr hastigheter med et gjennomsnitt på 36 Mbps. Hastigheten vil variere avhengig av beliggenheten din og trafikken på nettverket. I perioder med mye trafikk på nettverket kan hastigheten reduseres til mindre enn 10 Mbps.

Jeg har hørt om kø på bredbåndstjenester – hva er det og kan det påvirke tjenesten min?
Kø på bredbåndet kan oppstå når mange bruker nettilgangen samtidig. I prinsippet skjer det samme som når det blir bilkø på en vei. Når mange kobler seg opp på våre tjenester samtidig, går gjennomsnittshastigheten ned for alle.

Som med andre bredbåndstjenester, vil gjennomsnittshastigheten gå noe ned i perioder med høy trafikk. Det vanligste er at dette kan skje mellom kl. 17 – 23 på hverdager, i tillegg til helger og i skoleferier. Vi har samlet råd fra vårt tekniske team om hvordan du kan få mest mulig ut av din datamengde og unngå redusert hastighet i perioder med mye trafikk på bredbåndet.

Kan jeg bruke en egen trådløs ruter?
Ja, du kan bruke en egen trådløs ruter om du ønsker det. Det er også mulig å kjøpe en trådløs ruter fra oss slik at du får best mulig utnyttelse av tjenesten. Ring oss for å finne ut mer.

Hvordan fungerer online gaming med satellittbredbånd?
For mange online spill vil du ikke merke noe særlig. For real-time spill, som FPS-spill (f.eks Fortnite, Apex eller Battlefield) vil det derimot være en utfordring på grunn av forsinkelse eller latency som gir en pingtid på opp mot 800ms og som gir problemer med “lag” og forsinket oppdatering i spillene. Spiller du derimot andre typer spill som ikke er avhengig av oppdateringer hyppigere enn i underkant av ett sekund vil det fungere fint.

Hvordan vet jeg at jeg får hastigheten jeg abonnerer på?
Som med de fleste bredbåndstjenester opererer vi med opptil-hastigheter og ikke garanterte hastigheter. Vi anbefaler også at du sjekker begrensningene i vår “policy for rettferdig bruk”.

Kan jeg få fast IP-adresse?
For å få fast IP-adresse må du velge et bedriftsabonnement. Fast IP-adresse leveres likevel via DHCP-server og knyttes til MAC-adressen på en enhet du har.

Jeg har hørt at satellitttjenester har problemer med forsinkelse eller latency?
Avstanden mellom satellitten ca. 35.000 km fra jorden gjør at det blir en liten forsinkelse i kommunikasjonen på rundt 700-800m, altså i underkant av ett sekund. Dette betyr at det tar litt under et sekund fra du klikker på en link på en webside, til websiden faktisk starter å laste. For de fleste tjenester er likevel dette ikke merkbart, ettersom det er en lang rekke faktorerer som avgjør hvor raskt en webside lastes, og selv med andre bredbåndstjenester tar det som regel flere sekunder før en webside er ferdig lastet.

Kan jeg bruke VPN-forbindelse til jobben min med satellittbredbånd fra bigblu?
Det er ingen tekniske begrensninger som hindrer dette, men litt avhengig av hva slags type VPN-løsning jobben din har kan det by på enkelte problemer. Sjekk med IT-avdelingen på jobben din. Hvis det brukes VPN av typen IPSec krever dette ofte at du har en fast IP-adresse, som du bare kan få ved å ha et bedriftsabonnement.

Hva gjør jeg hvis jeg mister nettet?
Gå inn på Min Side og sjekk om kvoten er brukt opp. Restarte modemet. Dette gjør du ved å dra ut strømmen i ca. 10 sek, for deretter å sette i strømforsyneren igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 3. Koble en PC direkte på modemet for å sjekke om det kan være noe feil med ruteren. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen som vanligvis går fra modem til ruter ut fra ruteren og direkte inn på en PC. Deretter er det viktig at modemet restartes igjen. Dersom det fortsatt ikke virker, gå til steg 4. Noter ned hvilke lamper på modemet som lyser, ring oss på 21 55 40 00, og oppgi lampestatus.

Hvilket utstyr trenger jeg for å komme på nett med satellittbredbånd?
Alt utstyr du trenger for å komme på nett får du tilsendt i gjør-det-selv pakken eller blir medbrakt av montør. Utstyr inneholder følgende: Parabol, modem, veggfeste og nødvendige kabler. I tillegg til dette kommer router for trådløst nett om dette bestilles.

Hvor lang svartid (latency) er det ved bruk av satellittbredbånd?
På grunn av at signalene skal sendes fra ditt hus, opp til satellitten og ned til bakken igjen vil det forekomme lengre svartid enn ved bruk av tradisjonell forbindelse (ADSL, SDSL, 5G etc.). Normalt vil svartiden ligger rundt 600 til 700ms men kan i noen tilfeller bli noe høyere avhengig av signalstyrke.

Hvordan vet jeg om jeg får riktig hastighet?
Ved satellittbredbånd kan du ikke teste din hastighet på lik linje med ADSL, SDSL etc. dette pga. svartiden. Du er dermed nødt til å bruke en hastighetstest om beregner dette for å få riktig resultat. For å se om du får riktig hastighet gå til følgende side i din nettleser: nettfart.breiband.no.

Kan jeg få trådløst nett i huset mitt?
Ja, men du har da behov for en trådløs router tilkoblet modemet. Dette kan bestilles når du bestiller bredbåndsabonnementet. Du kan også kontakte kundeservice i etterkant og etterbestille dette. Dette kan du også få kjøpt i data/elektro butikk.

Kan man bruke satellittbredbånd til å se nett-tv?
Ja. Båndbredden er mer enn god nok for å se nett-TV, og de fleste abonnementene har hastighet nok til å kunne se film i HD. Vær oppmerksom på at abonnementene har inkluderte datakvoter, og at TV- og film fort kan bruke store deler av den inkluderte mengden. Ved oppbrukt kvote går hastigheten vesentlig ned ut inneværende måned.

Påvirkes satellittbredbånd av vær?
Signalstyrken kan påvirkes av været, derfor er det viktig å oppnå en så god signalstyrke som mulig. På den måten har man margin om værsituasjonen skulle endre seg. Om man har god nok signalstyrke skal man merke minimal forskjell uavhengig av vær.

Kan man spille på nettet med satellittbredbånd?
I utgangspunktet kan du spille online. Men det bør tas forbehold om lengre svartider enn tradisjonelt bredbånd (600-700ms). Det er ikke anbefalt å spille første-person spill.

Fungerer det med hjemmekontor på satellittbredbånd?
Vanlig VPN-løsning skal fungere, men det bør tas forbehold om lengre svartid og dermed kan også ytelsen på dette bli redusert. Eksternt skrivebord og Citrix løsning har begrenset ytelse anbefales ikke.