Trådløs Internett FAQ

Hvordan Fungerer Trådløs Internett?
Trådløs Internett vårt baserer seg på “punkt til punkt”-tilkoblinger fra en av våre over 1300 sendere i 140 kommuner som har en egen dedikert høyhastighetstilkobling inn for å så å kunne sende dette signalet videre trådløst til en antennemottaker som sitter på husveggen pekende mot senderen. Denne mottakeren er ganske liten og sørger for at man får tilgang til et høyhastighetsnett helt uten bruk av kabler mellom senderen og mottakeren. Tjenesten defineres som “fast bredbånd” som er ment til å være husstandens, hyttas eller bedriftens faste Internettilkobling, og vil fungere akkurat som et kablet nett som ADSL eller fiber. Ved hjelp av trådløse sendere kan vi nå mange i et mye større område og man trenger ikke å grave en eneste meter med kabel for å få en rask tjeneste uten kvotebegrensninger. Hos oss bruker du så mye data du vil.

Vi spesialiserer oss på å levere raskt og stabilt Internett i distriktene, og dette er vårt største fokusområde.

Mer om teknologi
Ved å sende internett fra en av våre sendere i nærheten som du har fri sikt til ved hjelp av 5GHz-frekvensbåndet kan vi både sørge for å kunne gi deg opp til 10Mbps i nedlastingshastighet, og siden nettet vårt er strukturert med tanke på færrest mulig punkter fra oss til deg vil svartiden på de fleste av senderne våre være helt nede i 4 millisekunder. I tillegg til å ha en rask og stabil linje vil også nettet være godt egnet for krevende bruk som onlinespilling eller eksternt skrivebord og VPN.

Passer dette for meg?
Har du et gammeldags ADSL-abonnement eller er avhengig av kvoter fra mobilt bredbånd i dag vil det lønne seg å bytte over til Trådløs Internett fra oss. Vi leverer raskt og stabilt Internett helt uten kvoter som gjør at hele familien kan være på nett samtidig. Du fester bare en liten mottaker med to skruer på husveggen som har fri sikt til en av våre sendere i nærheten (generelt sett innenfor 8 km avstand), og så er du på nett. Du kan også bestille fast IP-adresse om dette skulle være ønskelig. Dette er en fordel om man setter opp en server eller om man ønsker å ha videoovervåkning eller andre tjenester som du skal kunne ha kontakt med fra utsiden av hjemmet eller hytta også.

Installasjon
Installasjonen er veldig enkel. Antennemottakeren settes på husveggen pekende mot senderen med to skruer. På baksiden av antennemottakeren er det fem lysdioder. Når minimum tre av disse lyser fast er signalstyrken tilstrekkelig god (bedre enn -80dBm). Fra antennemottakeren festes en nettverkskabel inn i en splitter på innsiden av husveggen. Den ene enden kobles i en stikkontakt og den andre inn i en ruter eller PC. Når du forsøker å gå på nett for første gang så vil det sendes en automatisk forespørsel om aktivering til oss. Dette tar vanligvis en virkedag, men du kan også ringe oss for å få fortgang på saken. Når abonnementet er aktivert så er tjenesten klar til bruk.

Dekning
Våre sendere har ofte 45-90 graders dekningsområde og på en typisk mast er det fire av disse som gjør at mange av våre sendepunkter dekker 360 grader. Senderen dekker et område på cirka 8-10 kilometer, og det kreves fri sikt til senderen fra mottakeren. Trær, busker, fjell og andre hindringer vil kunne føre til at signalstyrken blir såpass lav at nettet ikke vil fungere tilfredsstillende. På noen av de utsatte plasseringene har vi satt opp repeatere (også kalt “speil”) på låver, hus, vanntårn og lignende som ligger høyt i terrenget, slik kan vi også enkelte steder kan komme oss rundt hindringer som skog og daler.

Er det noen tjenester/porter som er sperret?
Nei, vi sperrer ikke for noen tjenester/porter. Det kan være enkelte tjenester som gir en feilmelding om at noen porter kan være sperret, men som regel er dette knyttet til at antennemottakeren kjører NAT. I de fleste tilfeller vil tilleggstjenesten fast IP-adresse løse dette. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader. Kontakt kundeservice for å bestille dette.

Er jeg sikret mot hacking – har jeg brannmur?
Det kjøres NAT i antennemottakeren, slik at man ikke skal kunne nå PC’er i lokalnettet bak denne. Det er i tillegg ingen portforward eller lignende, slik at man normalt sett er beskyttet mot angrep utenfra. Dette fungerer på samme måte som et ADSL modem. Ingen vil imidlertid kunne garantere deg at er umulig å hacke et hvilket som helst nettverk. Vi anbefaler at du likevel aktiverer brannmur i windows.

Hva gjør jeg når jeg mister nettet?
Restarte antennen. Dette gjør du ved å ta ut strømmen av injektoren, holde den ute i ca. 10 sek, og deretter sette i strømmen igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 2. Koble en PC direkte på antennen for å sjekke om det kan være noe feil med aksesspunktet(ruteren). Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen, som vanligvis går fra injektor til aksesspunkt, ut fra aksesspunktet og direkte inn på en PC. Dersom du fortsatt ikke får kontakt, ta kontakt på 21 55 40 00.

Hvor kan jeg finne veiledning for montering av 5G bredbånd?
Gå til siden for installasjonshjelp.

Hvor lang avstand kan jeg være fra en av senderne og likevel få gode signaler?
Det avhenger av mottakerutstyret du har fått, men opptil 10-12 km fra de større mastene vår gir vanligvis god dekning. Mindre sendere (repeatere) som er montert på bolighus, låver etc har vesentlig mindre rekkevidde (normalt 1-4 km). Vi kan også sende montør hjem til deg for å justere.

Hvorfor er det så dårlig fart i Peer to Peer (Torrent) programmer?
Breiband.no bygger 5G bredbånd der ingen andre gjør det, og den største utfordringen er alltid fremføring av stamnett (backbone). Ofte må vi ta i bruk linjeløsninger med begrenset kapasitet – og den kapasiteten ønsker vi skal fordeles best mulig – og rettferdig. P2P-trafikk tar vanligvis opp nesten all kapasitet – og mange vil uten begrensning på dette området få en dårlig opplevelse av bredbåndet. Derfor har vi mange steder valgt å sette lavere prioritet på slik trafikk. Dette er også beskrevet i vilkårene.

Hvorfor får jeg lav hastighet når jeg kjører “speed-test”?
Hvis du er tilknyttet et nettverk med kapasitetsbegrensninger eller at det er generelt høy trafikkbelastning i nettet, kan en noen ganger oppleve å få mindre enn oppgitt hastighet. Dersom du har problemer, test jevnlig med f.eks www.nettfart.no og noter ned tidspunkt og resultat. Pass på at ingen andre programmer belaster linjen og at den er koblet direkte i bredbåndsuttaket når du måler (ikke bruk router eller aksesspunkt når du kjører testen). Dersom du opplever vesentlig lavere hastighet enn det som er angitt, henvend deg til kundeservice@breiband.no og legg ved måleresultater.

Kan jeg få fast IP-adresse?
Ja. Vi vil da sette antennemottakeren i “bridge mode” og tildele fast ip-adresse. Da vil du få et PPPoE brukernavn og passord som brukes på routeren som skal koble til Internett. Kontakt kundeservice for å bestille dette. Vedlikeholdsavgift tilkommer på denne tjenesten. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader.

Utgjør strålingen fra antennemottakeren noen helsefare?
Strålingsnivået fra radioantennene er veldig lavt – vesentlig lavere enn f.eks en mobiltelefon. Nyttige artikler  om stråling: Spørsmål og svar om stråling (Post- og Teletilsynet) Folkehelseinstituttet sin rapport om stråling

Hvor finner jeg oppsett for e-post?
Som kunde av Breiband.no så må du bruke smtp.dcpost.no som utgående server. Den inngående serveren er informasjon som e-postleverandøren din oppgir deg.

Kan jeg utsette forfall på faktura?
Faktura fra Breiband.no forfaller 14 dager etter fakturadato. Ønskes betalingsutsettelse må vår fakturaavdeling kontaktes i god tid før forfall. Henvendelser som kommer på epost behandles ofte raskest.

Er jeg sikret mot hacking – har jeg brannmur?
Det kjøres NAT i antennemottakeren, slik at man ikke skal kunne nå PC’er i lokalnettet bak denne. Det er i tillegg ingen portforward eller lignende, slik at man normalt sett er beskyttet mot angrep utenfra. Dette fungerer på samme måte som et ADSL modem. Ingen vil imidlertid kunne garantere deg at er umulig å hacke et hvilket som helst nettverk. Vi anbefaler at du likevel aktiverer brannmur i windows.

Hvorfor får jeg lav hastighet når jeg kjører “speed-test”?
Hvis du er tilknyttet et nettverk med kapasitetsbegrensninger eller at det er generelt høy trafikkbelastning i nettet, kan en noen ganger oppleve å få mindre enn oppgitt hastighet. Dersom du har problemer, test jevnlig med f.eks www.nettfart.no og noter ned tidspunkt og resultat. Pass på at ingen andre programmer belaster linjen og at den er koblet direkte i bredbåndsuttaket når du måler (ikke bruk router eller aksesspunkt når du kjører testen). Dersom du opplever vesentlig lavere hastighet enn det som er angitt, henvend deg til kundeservice@breiband.no og legg ved måleresultater.

Trengs fri sikt til senderen?
Ja, det er viktig med fri sikt for å få gode nok signaler. Dårlige signaler kan føre til at tjenesten ikke fungerer som den skal. Er du i tvil kan du kontakte kundeservice.