GENERELL FAQS

Hvordan vet jeg om jeg trenger et bedriftsabonnement?
Enkelte tjenester og bruksområder krever et bedriftsabonnement. For eksempel bruk av overvåkingstjenester, VPN-tjenester, fast IP-adresse og en del andre servertjenester.

Kan jeg bruke en egen trådløs ruter?
Ja, du kan bruke en egen trådløs ruter om du ønsker det. Husk likevel at det er innebygget trådløsnett i modemet vi leverer.

Hvordan vet jeg at jeg får hastigheten jeg abonnerer på?
Som med de fleste bredbåndstjenester opererer vi med opptil-hastigheter og ikke garanterte hastigheter. Vi anbefaler også at du sjekker begrensningene i vår «policy for rettferdig bruk».

Kan jeg få fast IP-adresse?
Dette varierer etter type abonnement. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Jeg har hørt at satellitttjenester har problemer med forsinkelse eller latency?
Avstanden mellom satellitten ca. 35.000 km fra jorden gjør at det blir en liten forsinkelse i kommunikasjonen på rundt 700-800m, altså i underkant av ett sekund. Dette betyr at det tar litt under et sekund fra du klikker på en link på en webside, til websiden faktisk starter å laste. For de fleste tjenester er likevel dette ikke merkbart, ettersom det er en lang rekke faktorerer som avgjør hvor raskt en webside lastes, og selv med andre bredbåndstjenester tar det som regel flere sekunder før en webside er ferdig lastet.

Hvor finner jeg oppsett for e-post?
Som kunde av bigblu så må du bruke smtp.dcpost.no som utgående server. Den inngående serveren er informasjon som e-postleverandøren din oppgir deg.

Kan jeg utsette forfall på faktura?
Faktura fra bigblu forfaller 14 dager etter fakturadato. Ønskes betalingsutsettelse må vår fakturaavdeling kontaktes i god tid før forfall. Henvendelser som kommer elektronisk behandles ofte raskest.