Fakta, tips og anbefalinger i forhold til dataforbruk

I hovedsak skiller våre abonnement seg ved mengden prioritert data som er inkludert. Her har vi samlet noen tips til hvordan du kan begrense databruken din sånn at du får utbytte av ditt abonnement og best mulig hastighet.

Få mest mulig ut av din prioriterte datamengde

Databruk om natten teller ikke på prioritert datamengde

Fordelen med moderne satellittbredbånd er at man kan få raskt bredbånd selv om du bor i strøk der det er få eller ingen gode alternativer. En smart og viktig egenskap med vår tjeneste er at databruk om natten ikke teller på din prioriterte datamengde. Dette betyr at alt data som brukes gjennom natten (mellom 01:00 til 06:00) ikke teller med i din månedlige prioriterte datamengde.

PCer, nettbrett og mobiltelefoner har ofte innstillinger for når de skal hente oppdateringer o.l. Det samme gjelder strømmetjenester der man kan laste ned serier på forhånd. Derfor anbefaler vi at du så langt som mulig planlegger å gjøre store nedlastninger, oppdateringer m.m. på natten når dette ikke påvirker din prioriterte datamengde. Laster du ned dine favorittserier for «offline visning» på natten, kan du se på det nedlastede innholdet i etterkant uten å bruke data.

Som med alle bredbåndstjenester er det en begrenset mengde med tilgjengelig kapasitet,  og for å sikre at alle våre kunder får sin «rettferdige» andel data og en god hastighet, har vi retningslinjer for rettferdig bruk. Les mer på bigblu.no.

Databruk og bredbåndshastighet

På alle våre abonnementer kan du til enhver tid sjekke hvor mye data du har brukt på nettet. Vi har også en tjeneste der du finner du informasjon om du har godt nok signal til parabolen for å oppnå maksimal hastighet, samt en hastighetstest.

Link for å sjekke databruk

https://checkportal.skylogic.com/

Link for å sjekke hastighet og status

https://speedprobe.skylogic.net/

*Disse lenkene fungerer kun med satellittbredbåndsløsning. For å få helt nøyaktig hastighetsmåling kreves det kablet tilkobling til modemet, og ikke trådløs tilkobling.

Din månedlige prioriterte datamengde

For deg som kunde er det viktig å få en best mulig bredbåndsopplevelse. Tjenesten fungerer best så lenge du er innenfor din prioriterte datamengde. Det er en begrenset datamengde som gir deg full prioritet og som sørger for at alle kundene våre får en rettferdig andel data og høyest mulig hastighet.

For hver pakke er det en mengde prioritert data, og om du har brukt mer enn 5 (fem) ganger denne mengden, kan det hende vi midlertidig justerer ned din hastighet. Dette er for å forsikre oss om at andre kunder som fortsatt er innenfor den prioritere kvoten også oppnår høyest mulig hastighet.

Stort sett alle enheter som bruker Internett (datamaskin, nettbrett, telefon, TV osv.) vil ha hyppige oppdateringer, nye applikasjoner og backupfunksjoner. Hvordan og når disse skjer, kan ha stor innvirkning på databruken.

Her er noen tips til hvordan du begrense dataforbruket:

1. Slett programvare eller apper som du har sluttet å bruke.

2. Velg at oppdateringer på PC, nettbrett og mobiltelefoner til manuell nedlastning slik at du kan velge hvor eller når disse skal skje. Det som kan tidsinnstilles bør stilles inn til å starte etter 01.00 på natten, ettersom databruk på natten ikke forbruker av din prioriterte datamengde.

3. Last ned store oppdateringer o.l. andre steder enn hjemme.

4. Begrense frekvensen av sikkerhetskopier/skylagring

Databruk

5 GB data tilsvarer en av de følgende: Dette er bare et estimat, og alle har variert bruk men det er viktig å være klar over at databruken er svært mye høyere ved bruk av strømmetjenester sammenlignet med e-post og surfing.

1000 vanlige e-postmeldinger
20 timers Internett-surfing
8 timer med musikkstrømming
20 minutter HD-videostrømming