Hvordan kan jeg oppgradere abonnementet mitt?
Du kan bytte abonnement ved å ta kontakt med vår Kundeservice på telefon. Oppgradering er gratis, mens nedgradering har en engangskost tilsvarende èn månedsavgift på ditt nåværende abonnement.

Hvordan kan jeg si opp avtalen?
Ta kontakt med vår kundeservice. Dersom du er ny kunde, husk at du har 14 dagers ubetinget angrerett.

Hva skjer hvis jeg bruker opp min prioriterte datamengde før slutten av månedsperioden?
Etter at du har brukt opp din prioriterte datamengde kan det hende at du opplever redusert hastighet på forbindelsen. Dersom du bruker mer enn 5 ganger din prioriterte datamengde kan vi redusere hastigheten din for å prioritere kunder som ikke har brukt opp sin prioriterte datamengde. Etter at månedsperioden er over, nullstilles hastigheten igjen.

Hvordan vet jeg om jeg trenger et bedriftsabonnement?
Enkelte tjenester og bruksområder krever et bedriftsabonnement. For eksempel bruk av overvåkingstjenester, VPN-tjenester, fast IP-adresse og en del andre servertjenester.

Hvor raskt er satellittbredbånd?
Vi tilbyr opptil 50 Mbps nedlastningshastighet. Hastigheten vil variere til ulike tider, avhengig av antall aktive brukere og mengden datatrafikk. Det er typisk mer datatrafikk i nettet mellom 17.00 og 23.00, og opplevd hastighet kan i disse periodene kunne falle ned mot 1-5 Mbps.

Kan jeg bruke en egen trådløs ruter?
Ja, du kan bruke en egen trådløs ruter om du ønsker det. Husk likevel at det er innebygget trådløsnett i modemet vi leverer.

Hvordan fungerer online gaming med satellittbredbånd?
For mange online spill vil du ikke merke noe særlig. For real-time spill, som FPS-spill (f.eks Fortnite, Apex eller Battlefield) vil det derimot være en utfordring på grunn av forsinkelse eller latency som gir en pingtid på opp mot 800ms og som gir problemer med «lag» og forsinket oppdatering i spillene. Spiller du derimot andre typer spill som ikke er avhengig av oppdateringer hyppigere enn i underkant av ett sekund vil det fungere fint.

Hvordan vet jeg at jeg får hastigheten jeg abonnerer på?
Som med de fleste bredbåndstjenester opererer vi med opptil-hastigheter og ikke garanterte hastigheter. Vi anbefaler også at du sjekker begrensningene i vår «policy for rettferdig bruk».

Kan jeg få fast IP-adresse?
For å få fast IP-adresse må du velge et bedriftsabonnement. Fast IP-adresse leveres likevel via DHCP-server og knyttes til MAC-adressen på en enhet du har.

Jeg har hørt at satellitttjenester har problemer med forsinkelse eller latency?
Avstanden mellom satellitten ca. 35.000 km fra jorden gjør at det blir en liten forsinkelse i kommunikasjonen på rundt 700-800m, altså i underkant av ett sekund. Dette betyr at det tar litt under et sekund fra du klikker på en link på en webside, til websiden faktisk starter å laste. For de fleste tjenester er likevel dette ikke merkbart, ettersom det er en lang rekke faktorerer som avgjør hvor raskt en webside lastes, og selv med andre bredbåndstjenester tar det som regel flere sekunder før en webside er ferdig lastet.

Kan jeg bruke VPN-forbindelse til jobben min med satellittbredbånd fra bigblu?
Det er ingen tekniske begrensninger som hindrer dette, men litt avhengig av hva slags type VPN-løsning jobben din har kan det by på enkelte problemer. Sjekk med IT-avdelingen på jobben din. Hvis det brukes VPN av typen IPSec krever dette ofte at du har en fast IP-adresse, som du bare kan få ved å ha et bedriftsabonnement.